| |||||
|
ICTict.php werd voor het laatst bijgewerkt op zondag 17 november 2024 Inhoudsopgave
HelpdeskVanaf 2001 ben ik werkzaam in de ICT als medewerker Helpdesk. Op de Helpdesk help ik gebruikers met problemen op het gebied van software en hardware. We installeren iPhones en laptops en maken die gebruiksklaar voor nieuwe gebruikers. Ook maken we gebruikersaccounts aan voor medewerkers die bij ons in dienst komen en verwijderen deze weer als ze vertrekken. Verder werken we aan documentatie en zetten die in Microsoft Teams. Op deze manier kunnen gebruikers eenvoudig informatie over gebruikte applicaties en oplossingen bij eventuele problemen vinden. Sinds 2014 ben ik ook applicatiebeheerder voor TOPdesk SaaS. ApplicatiesDe afgelopen jaren heb ik veel geleerd over applicaties en besturingssystemen. Sinds 2004 heb ik Linux ontdekt en ben een enthousiast Linux-gebruiker. Windows gebruik ik niet meer omdat de verkoopstrategie van Microsoft me tegen de borst stuit en het tevens een onveilig systeem is. Er moeten allerlei capriolen worden uitgehaald om het systeem veilig te houden. Veel gebruikers hebben die kennis niet in huis waardoor hun systeem via internet wordt overspoeld met virussen en spyware. Daardoor raakt het systeem instabiel en moet het regelmatig opnieuw worden geïnstalleerd. Installatie van virussen en spyware op een dergelijk systeem wordt vooral veroorzaakt doordat men de verkeerde software gebruikt en men onveilig werkt. Helaas gebruikt het gros van de gebruikers nog steeds software van Microsoft. Daarnaast doet Microsoft er alles aan om gebruikers te irriteren door het systeem (naast de ontbrekende veiligheid) niet van tevoren te configureren. Hierdoor kost het gebruikers een paar dagen om het systeem "in te richten". Wat dat betreft is Linux een verademing: binnen een uur bedrijfsklaar, veilig en voorzien van de nieuwste updates en de meest gangbare toepassingen. Daar kunnen ze in Redmond een hoop van leren. De applicaties die ik gebruik zijn de volgende:
Firefox vs MSIEToen ik in 1996 begon te werken met Windows 95 gebruikte ik nog MSIE 4.0 en later 5.0/5.5 om websites te bekijken. Al snel vond ik een betere browser: Opera 5.12. Deze Noorse browser was sneller en had meer configuratiemogelijkheden. Daarna interesseerde ik me voor Netscape 4.7 en Mozilla 0.9.x. Omdat de Mozilla-suite veel geheugen vrat (ik zat destijds nog te werken met 64 MB aan geheugen) ben ik weer van Mozilla afgestapt en werd Mozilla Firefox interessant. Firefox gebruik ik vanaf 2004 en nog steeds naar volle tevredenheid. Ik ben in 2004 destijds begonnen bij versie 0.8.x en thans ben ik aanbeland bij versie 129.0.1. Firefox is zonder twijfel de ábsolute kampioen onder de browsers en gratis te downloaden op https://www.mozilla.org/nl/firefox/new/. Daar is ook meer informatie over 's werelds beste browser te vinden. Waarom gebruik ik Firefox? Dat is eigenlijk heel simpel. Firefox biedt mij en miljoenen andere gebruikers de volgende voordelen:
Het gebruik van extensies (add-ons) kan de functionaliteit van Firefox aanzienlijk vergroten, maar heeft de volgende nadelen:
Vaak bekijk ik mijn webstatistieken en dan blijkt men bijvoorbeeld nog steeds veel met MSIE te werken. Waarom gebruikers nog steeds met Internet Explorer 6.0 surfen is volstrekt onduidelijk: deze browser is hopeloos verouderd en voldoet al lang niet meer aan de eisen die gebruikers aan een moderne browser stellen. Twee verklaringen zijn er wel voor te geven:
Microsoft Internet Explorer (MSIE) gebruik ik al niet meer sinds Windows 95 nog maar kort op de markt was. Een belangrijke reden daarvoor was dat deze browser niet veilig was en vanwege de beperkte configuratiemogelijkheden. Helaas ben ik als websitebouwer wel veroordeeld om websites in deze browser te testen, omdat Internet Explorer - in tegenstelling tot vele betere browsers - niet goed met de opmaaktaal CSS overweg kan. Webdesigners moeten hierdoor allerlei trucs (workarounds) verzinnen om om de problemen in MSIE heen te werken. Dit is al jaren een probleem, maar Microsoft lost dat niet op omdat het bedrijf (geheel tegen vastgelegde webstandaarden in) eigen omstreden standaarden hanteert. Omdat de browser bij Windows wordt geleverd en commercieel gezien niet aantrekkelijk is, heeft verbetering ervan bij dit bedrijf geen enkele prioriteit en reageert men pas onder druk van gebruikers, overheden en EU-commissies. Omdat het gros van de (onwetende) gebruikers helaas nog steeds met deze waardeloze browser surft, zijn websitebouwers genoodzaakt om aparte stylesheets (al of niet in combinatie met JavaScript) te ontwikkelen om MSIE te ondersteunen. Naar verluidt zal Microsoft met Internet Explorer 8 eindelijk wél webstandaarden gaan ondersteunen, zie het nieuwsbericht op deze website. De kans is groot dat IE-only-sites in versie 8 dan niet goed meer zullen werken zodat mensen hun website aan moeten passen. Microsoft kennende zal daar ook wel weer een mouw aan weten te passen door naast de webstandaarden hun eigen omstreden standaarden te handhaven. Websitebouwers die sites ontwikkelen die alleen goed werken in MSIE, maar niet (goed) in (betere) andere browsers zijn niet serieus met hun vak bezig. Omdat het gebruik van deze betere browsers in webstatistieken een stijgende lijn vertoont worden websitebouwers en Microsoft gedwongen om volgens HTML- en CSS-specificaties te gaan werken. Ervaringen en motivatiesNa ruim negen jaar te hebben gewerkt op een interne helpdesk is het de bedoeling om vanuit opgebouwde ervaring en kennisniveau grenzen te verleggen en door te groeien naar netwerkbeheerder, webdesigner en (web)applicatiebeheerder. Binnen een webomgeving (zowel op intranet als op internet) voel ik mij als een vis in het water. Het werken met internet en webapplicaties is voor mij de grootste uitdaging. Het bouwen, onderhouden en beheren van websites is mijn grote hobby en daar besteed ik een groot deel van mijn vrije tijd aan. Daarom heeft de technologie (zowel op client- als op serverniveau) voordat deze op internet kunnen worden getoond ook mijn vergaande interesse. Op het werk houd ik mij naast het helpdeskwerk ook bezig met het onderhouden en beheren van webpagina's en webapplicaties op intranet, noodzakelijk om de continuïteit van de functionaliteit en de informatie voor gebruikers zoveel mogelijk te waarborgen. Ook de applicatie TOPdesk wordt door de helpdesk beheerd. Hierin worden eerstelijns en tweedelijns incidenten geregistreerd en wordt de voortgang en oplossing van problemen aan gebruikers teruggekoppeld. Hoewel ITIL en een SLA als leidraad dienen om een ICT-organisatie in te richten, de kwaliteit er van te waarborgen en op een hoog peil te houden, maken we er op het werk geen gebruik van. Ik heb er dan ook geen ervaring mee, maar weet wel wat het betekent en in grote organisaties noodzakelijk is om ICT-processen te stroomlijnen en het serviceniveau op een constant hoog niveau te brengen en te houden. Binnen de helpdesk gebruiken we een applicatiemanagementtool genaamd UserManagemeNT, bedoeld om gebruikersaccounts aan te maken en gebruikers voor bepaalde applicaties rechten toe te kennen. Dat kunnen applicaties zijn binnen een kantooromgeving zoals bijvoorbeeld MS Office, maar ook applicaties die op een server draaien. Er wordt hierin onderscheid gemaakt tussen verschillende functies van medewerkers en de werkzaamheden die zij verrichten. Bij het geven van toegangsrechten wordt rekening gehouden met het aantal licenties dat voor een bepaalde applicatie beschikbaar is. Het aantal licenties hangt af van het contract dat met een bepaalde software-leverancier is afgesloten. Hoewel deze tool geen webapplicatie is, is het wel leuk om ermee te werken. Bekende Windows-problemen, -irritaties en -ergernissenEr zijn in de praktijk nogal wat Windows-problemen die veel gebruikers hebben doen besluiten om naar Linux over te stappen, zoals de webmaster. Helaas zijn er ook gebruikers die deze problemen voor lief nemen en denken dat deze normaal zijn. De volgende Windows-problemen en -ergernissen zijn verzameld:
(*) Windows kwam bij mij vaak met de melding dat er een ernstig probleem was, maar wat er dan niet goed was werd me nooit duidelijk (gemaakt). Ik heb ook geen idee waardoor het veroorzaakt is, wat het vertrouwen in Windows aanzienlijk deed dalen. Ook na het installeren van updates en patches verdween het probleem niet, wat me voor de keus stelde: of herinstalleren of upgraden naar Linux. Ik koos voor het laatste en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. MS Office-problemenEr zijn nogal wat problemen met het officepakket van Microsoft. De volgende problemen zijn verzameld:
Artikelen die verwant zijn aan het onderwerp ICT: Windows Vista = Windows Virus Infectie Spyware Trojan Adware :-) "Airco's are just like computers: once you open Windows, it's useless"
| ||||
joopletteboer.nl raadt Ubuntu Linux aan.© Copyright joopletteboer.nl
2003 - 2024 | Wijzigingen
|