Het logo van de website van Joop Letteboer

ICT

ict.php werd voor het laatst bijgewerkt op zondag 17 november 2024

Inhoudsopgave

Helpdesk


Vanaf 2001 ben ik werkzaam in de ICT als medewerker Helpdesk. Op de Helpdesk help ik gebruikers met problemen op het gebied van software en hardware. We installeren iPhones en laptops en maken die gebruiksklaar voor nieuwe gebruikers. Ook maken we gebruikersaccounts aan voor medewerkers die bij ons in dienst komen en verwijderen deze weer als ze vertrekken. Verder werken we aan documentatie en zetten die in Microsoft Teams. Op deze manier kunnen gebruikers eenvoudig informatie over gebruikte applicaties en oplossingen bij eventuele problemen vinden. Sinds 2014 ben ik ook applicatiebeheerder voor TOPdesk SaaS.

Applicaties


De afgelopen jaren heb ik veel geleerd over applicaties en besturingssystemen. Sinds 2004 heb ik Linux ontdekt en ben een enthousiast Linux-gebruiker. Windows gebruik ik niet meer omdat de verkoopstrategie van Microsoft me tegen de borst stuit en het tevens een onveilig systeem is. Er moeten allerlei capriolen worden uitgehaald om het systeem veilig te houden. Veel gebruikers hebben die kennis niet in huis waardoor hun systeem via internet wordt overspoeld met virussen en spyware. Daardoor raakt het systeem instabiel en moet het regelmatig opnieuw worden geïnstalleerd. Installatie van virussen en spyware op een dergelijk systeem wordt vooral veroorzaakt doordat men de verkeerde software gebruikt en men onveilig werkt. Helaas gebruikt het gros van de gebruikers nog steeds software van Microsoft. Daarnaast doet Microsoft er alles aan om gebruikers te irriteren door het systeem (naast de ontbrekende veiligheid) niet van tevoren te configureren. Hierdoor kost het gebruikers een paar dagen om het systeem "in te richten". Wat dat betreft is Linux een verademing: binnen een uur bedrijfsklaar, veilig en voorzien van de nieuwste updates en de meest gangbare toepassingen. Daar kunnen ze in Redmond een hoop van leren.

De applicaties die ik gebruik zijn de volgende:

  • Firefox 132.0.1, Chromium 130.0 en Dissenter 1.5.114 voor internet
  • Thunderbird 115.16.0esr voor e-mail
  • LibreOffice 7.3.7.2 als officepakket (zie de pagina over LibreOffice)
  • Gimp 2.10.30 voor fotobewerking en afbeeldingen voor websites
  • Bluefish 2.2.12 en Gedit 41.0 voor webpagina's en tekstbestanden
  • gFTP 2.9.1b voor het uploaden van webpagina's naar de server van mijn ISP
  • VLC 3.0.16 voor het afspelen van video's in allerlei bestandsformaten
  • OpenShot 2.5.1 voor videobewerking
  • Audacius 4.1 voor het afspelen van mp3-bestanden
  • Grsync 1.3.0 om bestanden te synchroniseren met twee USB-disks
  • CopyQ 6.0.1 als klembordmanager

Firefox vs MSIE


Get Firefox! Toen ik in 1996 begon te werken met Windows 95 gebruikte ik nog MSIE 4.0 en later 5.0/5.5 om websites te bekijken. Al snel vond ik een betere browser: Opera 5.12. Deze Noorse browser was sneller en had meer configuratiemogelijkheden. Daarna interesseerde ik me voor Netscape 4.7 en Mozilla 0.9.x. Omdat de Mozilla-suite veel geheugen vrat (ik zat destijds nog te werken met 64 MB aan geheugen) ben ik weer van Mozilla afgestapt en werd Mozilla Firefox interessant. Firefox gebruik ik vanaf 2004 en nog steeds naar volle tevredenheid. Ik ben in 2004 destijds begonnen bij versie 0.8.x en thans ben ik aanbeland bij versie 129.0.1. Firefox is zonder twijfel de ábsolute kampioen onder de browsers en gratis te downloaden op https://www.mozilla.org/nl/firefox/new/. Daar is ook meer informatie over 's werelds beste browser te vinden.

Waarom gebruik ik Firefox? Dat is eigenlijk heel simpel. Firefox biedt mij en miljoenen andere gebruikers de volgende voordelen:

  • Gratis
  • Opensource
  • Snel
  • Veilig
  • Snelle ontwikkeling
  • Uitstekende functionaliteit
  • Uit te breiden met thema's, persona's en extensies

Het gebruik van extensies (add-ons) kan de functionaliteit van Firefox aanzienlijk vergroten, maar heeft de volgende nadelen:

  1. Het installeren van extensies maakt de browser minder snel. Het advies is om niet meer dan vier extensies te installeren
  2. Extensies kunnen elkaar door gebruikte technologieën in de weg zitten
  3. Veel extensies worden door de maker niet onderhouden/geüpdate waardoor deze na verloop van tijd niet meer compatible zijn met de gebruikte Firefox-versie. Het advies is om extensies te installeren die regelmatig worden geüpdate. Tegenwoordig volgen Firefox-versies in navolging van Google Chrome elkaar in hoog tempo op (Firefox 129.0.1 is uit), waardoor ontwikkelaars van add-ons achter de feiten aanlopen. Zelf wacht ik met updaten van Firefox totdat men de extensies Downloadhelper, NoScript en Adblock Plus heeft bijgewerkt
  4. Extensies worden vaak uit hobbyisme gemaakt waardoor browserproblemen optreden

Vaak bekijk ik mijn webstatistieken en dan blijkt men bijvoorbeeld nog steeds veel met MSIE te werken. Waarom gebruikers nog steeds met Internet Explorer 6.0 surfen is volstrekt onduidelijk: deze browser is hopeloos verouderd en voldoet al lang niet meer aan de eisen die gebruikers aan een moderne browser stellen. Twee verklaringen zijn er wel voor te geven:

  1. Uit onwetendheid installeert een gebruiker zo veel troep (dus ook virussen en spyware) dat het systeem op den duur instabiel wordt en opnieuw moet worden geïnstalleerd. Op oude Windows XP-cd's staat Service Pack 1 en MSIE 6. Na herinstallatie vergeet men meestal te updaten of nieuwe Service Packs te installeren, maar dat komt ook wel omdat gebruikers kopietjes hebben gemaakt en de gebruikte licentie door Microsoft is geblokkeerd. Hierdoor kan er niet worden geüpdate vanaf de Microsoft-servers.
  2. Netwerkbeheerders van bedrijven updaten de browser niet omdat ze (onterecht) bang zijn dat dat problemen op zal leveren. Dat verklaart het hoge gebruik van MSIE 6 in webstatistieken.

Microsoft Internet Explorer (MSIE) gebruik ik al niet meer sinds Windows 95 nog maar kort op de markt was. Een belangrijke reden daarvoor was dat deze browser niet veilig was en vanwege de beperkte configuratiemogelijkheden. Helaas ben ik als websitebouwer wel veroordeeld om websites in deze browser te testen, omdat Internet Explorer - in tegenstelling tot vele betere browsers - niet goed met de opmaaktaal CSS overweg kan. Webdesigners moeten hierdoor allerlei trucs (workarounds) verzinnen om om de problemen in MSIE heen te werken. Dit is al jaren een probleem, maar Microsoft lost dat niet op omdat het bedrijf (geheel tegen vastgelegde webstandaarden in) eigen omstreden standaarden hanteert. Omdat de browser bij Windows wordt geleverd en commercieel gezien niet aantrekkelijk is, heeft verbetering ervan bij dit bedrijf geen enkele prioriteit en reageert men pas onder druk van gebruikers, overheden en EU-commissies. Omdat het gros van de (onwetende) gebruikers helaas nog steeds met deze waardeloze browser surft, zijn websitebouwers genoodzaakt om aparte stylesheets (al of niet in combinatie met JavaScript) te ontwikkelen om MSIE te ondersteunen.

Naar verluidt zal Microsoft met Internet Explorer 8 eindelijk wél webstandaarden gaan ondersteunen, zie het nieuwsbericht op deze website. De kans is groot dat IE-only-sites in versie 8 dan niet goed meer zullen werken zodat mensen hun website aan moeten passen. Microsoft kennende zal daar ook wel weer een mouw aan weten te passen door naast de webstandaarden hun eigen omstreden standaarden te handhaven. Websitebouwers die sites ontwikkelen die alleen goed werken in MSIE, maar niet (goed) in (betere) andere browsers zijn niet serieus met hun vak bezig. Omdat het gebruik van deze betere browsers in webstatistieken een stijgende lijn vertoont worden websitebouwers en Microsoft gedwongen om volgens HTML- en CSS-specificaties te gaan werken.

Ervaringen en motivaties


Na ruim negen jaar te hebben gewerkt op een interne helpdesk is het de bedoeling om vanuit opgebouwde ervaring en kennisniveau grenzen te verleggen en door te groeien naar netwerkbeheerder, webdesigner en (web)applicatiebeheerder. Binnen een webomgeving (zowel op intranet als op internet) voel ik mij als een vis in het water. Het werken met internet en webapplicaties is voor mij de grootste uitdaging. Het bouwen, onderhouden en beheren van websites is mijn grote hobby en daar besteed ik een groot deel van mijn vrije tijd aan. Daarom heeft de technologie (zowel op client- als op serverniveau) voordat deze op internet kunnen worden getoond ook mijn vergaande interesse.

Op het werk houd ik mij naast het helpdeskwerk ook bezig met het onderhouden en beheren van webpagina's en webapplicaties op intranet, noodzakelijk om de continuïteit van de functionaliteit en de informatie voor gebruikers zoveel mogelijk te waarborgen. Ook de applicatie TOPdesk wordt door de helpdesk beheerd. Hierin worden eerstelijns en tweedelijns incidenten geregistreerd en wordt de voortgang en oplossing van problemen aan gebruikers teruggekoppeld.

Hoewel ITIL en een SLA als leidraad dienen om een ICT-organisatie in te richten, de kwaliteit er van te waarborgen en op een hoog peil te houden, maken we er op het werk geen gebruik van. Ik heb er dan ook geen ervaring mee, maar weet wel wat het betekent en in grote organisaties noodzakelijk is om ICT-processen te stroomlijnen en het serviceniveau op een constant hoog niveau te brengen en te houden.

Binnen de helpdesk gebruiken we een applicatiemanagementtool genaamd UserManagemeNT, bedoeld om gebruikersaccounts aan te maken en gebruikers voor bepaalde applicaties rechten toe te kennen. Dat kunnen applicaties zijn binnen een kantooromgeving zoals bijvoorbeeld MS Office, maar ook applicaties die op een server draaien. Er wordt hierin onderscheid gemaakt tussen verschillende functies van medewerkers en de werkzaamheden die zij verrichten. Bij het geven van toegangsrechten wordt rekening gehouden met het aantal licenties dat voor een bepaalde applicatie beschikbaar is. Het aantal licenties hangt af van het contract dat met een bepaalde software-leverancier is afgesloten. Hoewel deze tool geen webapplicatie is, is het wel leuk om ermee te werken.

Bekende Windows-problemen, -irritaties en -ergernissen


Er zijn in de praktijk nogal wat Windows-problemen die veel gebruikers hebben doen besluiten om naar Linux over te stappen, zoals de webmaster. Helaas zijn er ook gebruikers die deze problemen voor lief nemen en denken dat deze normaal zijn. De volgende Windows-problemen en -ergernissen zijn verzameld:

  1. Verplichte Windows-installaties op nieuwe computers in winkels. Daardoor weet de consument vaak niet dat er een ander besturingssysteem zoals Linux is en is het voor de consument dus ook niet mogelijk om voor dat besturingssysteem te kiezen. Helaas moet je wel voor een dergelijk systeem als Windows betalen, ook als je een ander besturingssysteem wilt. Microsoft maakt zich schuldig aan gedwongen koppelverkoop wat in de EU verboden is. Tóch wordt er tegen deze schandalige praktijken niet opgetreden. Gelukkig groeit steeds meer het besef dat dit een ongewenste situatie is en gaan er stemmen op om de agressieve marktstrategie van Microsoft aan te pakken
  2. Spionage op pc's door Microsoft mbt MS Office- en Windows XP-installaties. Op Windows-pc's worden door Microsoft voor de gebruiker onzichtbare lijstjes bijgehouden over welke software op een pc is geïnstalleerd. Deze worden via Windows-updates aan Microsoft doorgegeven zonder dat de gebruiker dit merkt en vaak ook zonder dat deze hier expliciet toestemming voor heeft gegeven. Dit zijn schendingen van de privacy (zie vraag 14 van Naar Linux)
  3. Betaalde Windows XP-versies die niet op andere machines willen installeren. Deze betaalde versies beschouwt Microsoft onterecht als hun eigendom
  4. Voordat het hele systeem geïnstalleerd en geconfigureerd is (met systeem-updates, alle gangbare toepassingen en beveiligingen) ben je minstens drie dagen kwijt
  5. Steeds rebooten na software-installaties en systeem-updates
  6. Windows-patches die nieuwe Windows-problemen veroorzaken en weer nieuwe patches vereisen om die op te lossen
  7. Inefficiënt geheugengebruik
  8. Onduidelijke foutmeldingen (*)
  9. Door regelmatig installeren en verwijderen van software fragmentatie van de schijf, daardoor tragere werking van het systeem. Hierdoor treedt ook bitrot op, hetgeen betekent dat bepaalde bits op de harde schijf niet meer te gebruiken zijn
  10. Irritant opduikende tekstballonnen en overbodige meldingen van draaiende programma's
  11. Crashende of niet goed werkende MS Office-applicaties
  12. Gesloten bestandssysteem, daardoor moeilijk naar eigen wensen aan te passen
  13. Erg irritant is het feit dat je voor nieuwe browserversies zoals MSIE 9 een geheel nieuwe Windows-versie aan moet schaffen, omdat Microsoft ervoor heeft gezorgd dat die browser niet op Windows XP geïnstalleerd kan worden. Gebruikers kiezen daarom terecht voor Mozilla Firefox of Google Chrome
  14. Eén van de irritantste praktijken is het opzettelijk wijzigen van het MSN-protocol waardoor gebruikers van andere chatprogramma's niet meer op het MSN-netwerk van Microsoft kunnen komen
  15. Veel gebruikers werken te makkelijk als administrator of hebben geen benul van het bestaan van een multi-usersysteem om een scheiding tussen de administrator en gebruikers mogelijk te maken. Daardoor is het systeem een doelwit voor hackers die de pc als spamserver gebruiken. Hierdoor is ook installatie mogelijk van virussen en spyware op het systeem die adresboeken van nietsvermoedende gebruikers doorzoekt op e-mailadressen en deze misbruiken om spam te versturen. Het verspreiden van virussen en spam gebeurt door gevaarlijke software zoals Internet Explorer, Outlook Express en Outlook. Deze software veroorzaakt veel maatschappelijke schade omdat het niet veilig is en vol zit met vervelende bugs. Door al deze problemen (die het Windows-systeem uiteindelijk onwerkbaar maken en de boel laten crashen) moeten Windows-pc's regelmatig opnieuw worden geïnstalleerd.
    Gebruikers denken wel eens dat door deze problemen hun pc defect is, waardoor wordt besloten om een nieuwe pc aan te schaffen. Helaas zijn gebruikers niet in staat om de problemen bij Windows zelf te zoeken en zitten ze na een paar maanden weer met precies dezelfde Windows-problemen. Daarnaast betaalt men daarbij ook nog eens twee keer voor hetzelfde besturingssyteem, terwijl de software bij de vorige pc gewoon is meegeleverd. Men vult in de praktijk vaak onnodig de zakken van Bill Gates en kornuiten en het zal (helaas) nog heel lang duren voordat men dat in de gaten krijgt

(*) Windows kwam bij mij vaak met de melding dat er een ernstig probleem was, maar wat er dan niet goed was werd me nooit duidelijk (gemaakt). Ik heb ook geen idee waardoor het veroorzaakt is, wat het vertrouwen in Windows aanzienlijk deed dalen. Ook na het installeren van updates en patches verdween het probleem niet, wat me voor de keus stelde: of herinstalleren of upgraden naar Linux. Ik koos voor het laatste en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.

MS Office-problemen


Er zijn nogal wat problemen met het officepakket van Microsoft. De volgende problemen zijn verzameld:

  1. Gesloten bestandsformaten. Hierdoor zijn deze niet compatible met andere bestandsformaten en is het voor andere officepakketen lastig/onmogelijk om te beoordelen hoe de weergave van officedocumenten geïnterpreteerd moet worden. Daarom is het knap dat LibreOffice deze bestandsformaten toch goed kan openen
  2. Niet gedocumenteerd
  3. Niet gestandaardiseerd (volgens ISO-normen)
  4. Veel te duur voor consumenten. Dit werkt illegaliteit in de hand
  5. Crashen van MS Office-applicaties bij grote en complexe documenten
  6. Geen support van leveranciers of software-ontwikkelaars. Men stuurt je van het kastje naar de muur
  7. Compatibiliteitsproblemen tussen verschillende MS Office-versies. Daar komt nog bij dat MS Office de opmaak verpest door afhankelijkheden van de gekozen printer op het systeem van de persoon die dergelijke bestanden opent
  8. Nog niet echt een probleem, maar zeker belangrijk genoeg is het feit dat de eigen bestandsformaten van Microsoft mogelijk straks niet meer te gebruiken zullen zijn. Daarom zal Microsoft over enige tijd het ODF-bestandsformaat moeten accepteren om de continuïteit van officebestanden te waarborgen. Overigens is hun eigen OOXML-bestandsformaat onlangs afgekeurd, omdat voor ISO-standaardisering niet de gebruikelijke procedure werd gevolgd: een medewerker van Microsoft zou hebben geprobeerd leden van de Zweedse standaardenorganisatie SIS om te kopen om steun te krijgen voor een versnelde ISO-standaardisering. Veel leden stemden tegen omdat ze meenden dat ze onvoldoende tijd hadden gehad om de zesduizend pagina's tellende specificatie van de standaard door te nemen. Ook hadden ze bezwaar tegen het gebruik van door Microsoft gepatenteerde techniek in de specificatie.

Artikelen die verwant zijn aan het onderwerp ICT:

Windows Vista = Windows Virus Infectie Spyware Trojan Adware :-)

"Airco's are just like computers: once you open Windows, it's useless"

Naar boven Naar boven

joopletteboer.nl raadt Ubuntu Linux aan.

© Copyright joopletteboer.nl 2003 - 2024 | Wijzigingen

eXTReMe Tracker